Právě probíhá předprodej 4. běhu výcviku PROFESIONÁL V ROZVÍJENÍ DĚTSKÉHO POTENCIÁLU >> více info zde
Proč některé děti září sebejistotou zatímco jiné si nevěří ani v běžných situacích? A dá se sebedůvěra vůbec vědomě ovlivnit? „Sebedůvěru ovlivnit můžeme,“ vysvětluje Vendula, „nicméně pro celkovou sebedůvěru dětí je tady několik oblastí, které potřebujeme vzít v potaz.“
Audio verzi podcastu najdete tady:
Sebedůvěra není jen otázkou výchovy, ale i povahového nastavení dítěte. „Můžeme snadno nabýt dojmu, že dítě, které si nevěří, je výsledkem špatného přístupu dospělých. Ale ono to často může být i dítě, které má větší citlivost,“ upozorňuje. Stejná věta od dospělého tak může být jedním dítětem vnímána povzbudivě, jiným naopak jako selhání.
Velkou roli hraje prostředí, ve kterém dítě vyrůstá. „V naší škole Děti budoucnosti pracujeme se sebedůvěrou už v první třídě. Vytváříme bezpečné prostředí a intenzivně pracujeme s chybou,“ říká. Děti se učí, že chyba není selhání, ale přirozená součást cesty k pokroku. Tento přístup odpovídá konceptu „růstového nastavení mysli“, který popisuje Carol Dweck v knize Nastavení mysli.
Sebedůvěru dítěte posiluje také to, když ví, v čem je dobré a má možnost své talenty uplatnit. „Někdy můžeme mít pocit, že máme schopnosti, ale nevidíme pro ně žádné uplatnění. To pak naši sebedůvěru snižuje,“ dodává. Proto je důležité podporovat děti v objevování oblastí, kde mohou své dary využít.
Na sebevnímání dítěte má silný vliv nejen rodina, ale i škola a vrstevníci. „Když se dítě necítí přijímané svými spolužáky, jeho sebedůvěra kolísá. A čím je starší, tím víc pro něj uznání společnosti – tedy spolužáků a kamarádů – nabývá na významu,“ vysvětluje.
Možností, jak dítě v této oblasti podpořit, je více. V Klubu Děti budoucnosti rodiče nacházejí praktické návody a inspiraci během celého roku. Pro starší děti od 11 let je k dispozici také služba Mapa potenciálu, která pomáhá objevovat jejich talenty a směřování. „Je to skvělý odrazový můstek ve chvílích, kdy dítě přechází na druhý stupeň nebo řeší, kam po základní škole,“ dodává Vendula.
Jak shrnuje: „Sebedůvěra dětí má opravdu hodně složek, ale my s ní můžeme pracovat. A i když vidíme, že je někde pošramocená, vždycky máme možnost ji krok po kroku budovat.“