Skvělá pomůcka pro každého deváťáka

Máte doma dítě, které si není jisté, jaká střední škola je pro něj ta pravá?

Pak mám pro vás skvělou pomůcku, kterou s dětmi používám.

Každé dítě ji miluje. A když se pak ptám, co se jim na našem setkání líbilo nejvíc tak právě tahle pomůcka vyhrává na plné čáře.

A o čem že to mluvím? O kartičkách s osobními hodnotami.

Ukážu vám to na několika příbězích.

Příběh č. 1: Pocit nebo realita?

Mladá dívka na konci 8. třídy přemýšlí o tom, jaká střední škola je pro ni ta pravá. Má pocit, že by ji bavilo líčit další ženy. Ale neví, jestli si to jen nevymýšlí. Přece jen je to jen pocit, nedokáže to nijak racionálně zdůvodnit. Možná se plete.

Vytahujeme kartičky s hodnotami. Mezi jejími 3 nejdůležitějšími hodnotami je láskyplnost, komunikace a empatie. Rozebíráme spolu každou z nich. Ukazuje se, že je pro ni důležité pečovat o druhé. Zároveň ji baví s lidmi mluvit a dokáže se na ně nacítit. Jsou tyto hodnoty v souladu s jejím přáním líčit jiné ženy? Ano! 

Tato dívka najednou na své přání začíná pohlížet jinak. Už to není jen nějaký nepopsatelný pocit, že by ji to mohlo bavit. Když vidí svoje hodnoty, tak je pro ni celé téma uchopitelnější, už se má racionálně od čeho odrazit. A i kdyby si nakonec nevybrala líčení, tak už ví, že je pro ni důležitá péče, komunikace a práce s druhými.

Kartičky Hrajte si s hodnotami.

Příběh č.2: Co když mám talent na všechno?

Přichází za mnou chlapec, který vůbec neví, jakou střední školu by si měl vybrat. Ukazuje se, že má talent na různé věci, a i když se snažím zjistit, zda ho jedna baví víc než druhá, nedocházíme k žádnému výsledku. Všechno ho baví úplně stejně.

Vytahujeme kartičky s hodnotami. Postupně si vybírá svých 5 nejdůležitějších hodnot. Je tam spravedlnost, respekt, výzva, podpora a dobré vztahy. Ukazuje se, že mu ani tak nejde o to, v jakém oboru bude pracovat, ale spíš o to, aby to bylo místo, kde se k sobě lidé chovají spravedlivě a s respektem, takže tam panují dobré vztahy a lidi se navzájem podporují. 

A pak taky potřebuje, aby to, na čem pracuje, byla výzva. Když tohle bude splněné, tak je mu úplně jedno, jestli to bude zrovna IT nebo něco ekonomického, protože má talent na všechno a rád se posune všemi směry.

Příběh č. 3: Nevím, co mě zajímá.

Pracuji s chlapcem, který nemá vůbec tušení, která střední škola je pro něj ta pravá. Když se bavíme o tom, co ho baví, jsou to hlavně sporty, ale profesionálně se jim věnovat nechce. Obecně z toho vyplývá, že má rád pohodu a nemá ambice dělat velké věci.

Dostáváme se k hodnotám. Z kartiček si vybírá svobodu, jednoduchost, důvěru, uznání a praktičnost. Díky tomu se utvrzuje v tom, že je pro něj ideální práce v terénu, kde má svobodu zorganizovat si čas podle sebe, bude pracovat na konkrétním a jasném zadání, a když to vyřeší, tak se mu dostane uznání. Technik jako vyšitý! 

Kartičky s hodnotami je jednoduché používat, a přesto přinášejí dětem a mladým lidem velké vhledy a porozumění, proč se např. v současné škole necítí dobře nebo co je pro ně v životě důležité. Pomáhají jim vzít život do vlastních rukou a cíleně hledat prostředí, které je v souladu s tím, kdo jsou.

Všechny části hry Hrajte si s hodnotami.

Jak se s kartičkami pracuje?

V krabičce Hrajte si s hodnotami najdete 56 kartiček, které reprezentují ty nejběžnější vnitřní hodnoty. 

Dáte je dětem do ruky a necháte je, aby na jednu hromádku daly ty, které s nimi souzní (tj. kdy si řeknou: Jo! To je pro mě důležitý!) a na druhou ty, které s nimi nesouzní.

Většinou si děti vyberou kolem 20 hodnot. Je tedy potřeba, aby výběr zúžily. Nejdřív je požádám, aby z těchto hodnot vybraly pouze 10. Poté z nich vyberou 5 hodnot. A těchto 5 hodnot je ještě nechám seřadit, abych zjistila, která hodnota je ta TOP.

Nakonec se jich u každé hodnoty zeptám, co pro ně znamená. Každý člověk totiž chápe každou hodnotu jinak, dává jí svou vlastní interpretaci.

S tímto výsledkem pak pracujeme dále. Máš pocit, že jsou tyto hodnoty zastoupené ve tvojí stávající škole? Když se podíváš na střední školu nebo práci, která tě láká, je v souladu s tvými hodnotami? Popř. hledáme uplatnění, které tyto hodnoty reprezentuje.

Práce s hodnotami má smysl. Pomáhá dětem porozumět samy sobě a tomu, co je pro ně důležité. A to je pro ně na jejich cestě životem velký krok.

Kartičky si můžete koupit v e-shopu >>>

Jsem mentorka a lektorka, která pomáhá učitelům, ředitelům a rodičům rozvíjet u dětí ty dovednosti, které jsou pro 21. století klíčové. Kombinuji principy koučování s nejnovějšími studiemi o tom, jak bude svět vypadat v budoucnu a jaké dovednosti od nás vyžaduje. Dále pracuji s poznatky z psychologie, sociologie či ekonomie. Mými kurzy, minikurzy a konzultacemi prošlo už přes 700 klientů. Podívejte se na kurz Jak koučovat děti nebo na kartičky pro děti Hrajte si s hodnotami .
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů