Právě probíhá předprodej 4. běhu výcviku PROFESIONÁL V ROZVÍJENÍ DĚTSKÉHO POTENCIÁLU >> více info zde

Co když je jedno moje dítě nadané a druhé není ničím výjimečné?

V naší škole a komunitě Děti budoucnosti se každý den potvrzuje jedno klíčové zjištění: každé dítě má talent.

Otázkou tedy není, zda talent má, ale jaký ten talent je. A zda mu dospělí – tedy my, rodiče a pedagogové – vytvoříme prostor, kde může být tento talent rozpoznán, podpořen a rozvíjen.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Poslechněte si podcast v audio verzi tady:

V poslední době se často setkávám s rodiči, kteří mají více dětí a začínají si pokládat otázky typu:

„Proč jedno z mých dětí září v kroužcích, má jasné zájmy a druhé stále tápe?“

„Znamená to, že jedno je talentované a druhé ne?“

„Jak mám pomoct dítěti, které ten svůj talent ještě nenašlo?“

Společenské zkreslení: oceňujeme jen viditelné talenty

Velká část problému spočívá v tom, jak naše společnost nahlíží na pojem talent. Upřednostňujeme talenty, které jsou zaměřené na výkon, tedy jsou snadno měřitelné a viditelné. Např. sportovní výsledky, výborné známky nebo rychlé myšlení.

Pokud dítě vyniká v matematice, sportu nebo hře na hudební nástroj, dostává pochvalu, uznání a prostor pro růst.

Ale co děti, které mají silně vyvinutou empatii, cit pro zvířata nebo umění spolupráce? Tyto dary často nejsou vidět na první pohled, a proto se jim nedostává stejné pozornosti.

„Žádné dítě není bez talentu. Jen některé talenty nejsou tak hlasité nebo oceněné.“

— Vendula Pecková, Děti budoucnosti

O krok dál: Profesionální přístup k rozvoji potenciálu

V Základní škole Děti budoucnosti a v klubu Děti budoucnosti přistupujeme k dětem komplexně a individuálně. Nehledáme u dětí výkon, ale jejich přirozený potenciál – ať už se projevuje v logickém myšlení, péči o druhé, tvořivosti, nebo třeba schopnosti zklidňovat napjatou atmosféru.

Naším cílem je naučit rodiče a pedagogy rozpoznávat široké spektrum dětských schopností – i těch, které nejsou běžně oceňované ve školních lavicích. 

Pracujeme s metodikou, která podporuje:

•               Sebepoznání dítěte

•               Sebevědomé vyjádření silných stránek

•               Rozvoj přesahu talentu do různých oblastí života

Například pokud je dítě skvělé rychlé v pohybu, nejde nám jen o to, aby běhalo rychleji. Pomáháme mu pochopit, kde všude je pro něj ta rychlost důležitá, jak moc potřebuje pohyb jako takový nebo jak je napojené na tělo. A ukazujeme mu, kde všude se může tento dar projevit.

Neviditelné talenty? O to větší hodnota

Mnohé děti jsou nadané v oblastech, které vyžadují jemné vnímání, trpělivost a klid – a právě tyto talenty bývají často neprávem opomíjeny. V naší škole jim ale věnujeme stejnou pozornost jako matematickým rovnicím nebo sprintu. Učíme děti i rodiče, že pomalost může být darem, pokud je spojena s hlubokým vhledem nebo vnitřní stabilitou.

„Existují povolání, kde rychlý člověk pohoří, ale dítě s darem klidu v nich září.“

— Vendula Pecková

Ať už dítě pomáhá kamarádovi vyřešit konflikt, nebo rozumí emocím zvířat lépe než dospělý, jde o důležité schopnosti, které mohou být základem profesí budoucnosti – terapeutických, pedagogických, komunitních či ekologických.

Talent není cíl – je to jazyk duše

Když mluvíme s rodiči, často říkáme: „Nehledejte, co má dítě dělat. Hledejte, kdo je.“ Změna přístupu k dětskému talentu přináší úlevu a novou důvěru – jak rodičům, tak samotným dětem. A s tím souvisí i proměna vztahů mezi sourozenci.

Pokud oceníme stejně dítě, které logicky myslí, i dítě, které má cit pro emoce a přírodu, mizí mezi nimi potřeba srovnávání a začíná růst přijetí. A právě v tom je největší síla respektujícího přístupu k dětskému potenciálu.

Chcete se naučit vnímat a rozvíjet talenty svých dětí?

V klubu Děti budoucnosti a v naší základní škole v Praze aktivně podporujeme rodiče i pedagogy v tom, jak talent u dítěte rozpoznat, pojmenovat a rozvíjet. Vytváříme prostor, kde může každý jedinec zářit svým vlastním způsobem.

Pokud vás to oslovuje, sledujte nás dál a připojte se k našim programům.

Budoucnost tvoříme s dětmi – a začíná to tím, že jim dáme důvěru v jejich jedinečnost.

Jsem lektorka a průvodkyně dětí k životu, ve kterém se budou cítit úspěšné. Pomáhám rodičům pracovat s talenty dětí a objevovat s nimi jejich vizi pomocí kurzu Nasměrujte děti k úspěchu Vedu 2letý transformační výcvik Profesionál v přípravě dětí na úspěšnou budoucnost , díky kterému dokážete dovést každé dítě ke svému vlastnímu úspěchu. Pomáhám školám tvořit osnovu Osobnostní výchovy a jsem autorkou sebepoznávacích her pro děti.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *