Právě probíhá předprodej 4. běhu výcviku PROFESIONÁL V ROZVÍJENÍ DĚTSKÉHO POTENCIÁLU >> více info zde
V naší škole a komunitě Děti budoucnosti se každý den potvrzuje jedno klíčové zjištění: každé dítě má talent.
Otázkou tedy není, zda talent má, ale jaký ten talent je. A zda mu dospělí – tedy my, rodiče a pedagogové – vytvoříme prostor, kde může být tento talent rozpoznán, podpořen a rozvíjen.
Poslechněte si podcast v audio verzi tady:
V poslední době se často setkávám s rodiči, kteří mají více dětí a začínají si pokládat otázky typu:
„Proč jedno z mých dětí září v kroužcích, má jasné zájmy a druhé stále tápe?“
„Znamená to, že jedno je talentované a druhé ne?“
„Jak mám pomoct dítěti, které ten svůj talent ještě nenašlo?“
Velká část problému spočívá v tom, jak naše společnost nahlíží na pojem talent. Upřednostňujeme talenty, které jsou zaměřené na výkon, tedy jsou snadno měřitelné a viditelné. Např. sportovní výsledky, výborné známky nebo rychlé myšlení.
Pokud dítě vyniká v matematice, sportu nebo hře na hudební nástroj, dostává pochvalu, uznání a prostor pro růst.
Ale co děti, které mají silně vyvinutou empatii, cit pro zvířata nebo umění spolupráce? Tyto dary často nejsou vidět na první pohled, a proto se jim nedostává stejné pozornosti.
„Žádné dítě není bez talentu. Jen některé talenty nejsou tak hlasité nebo oceněné.“
— Vendula Pecková, Děti budoucnosti
V Základní škole Děti budoucnosti a v klubu Děti budoucnosti přistupujeme k dětem komplexně a individuálně. Nehledáme u dětí výkon, ale jejich přirozený potenciál – ať už se projevuje v logickém myšlení, péči o druhé, tvořivosti, nebo třeba schopnosti zklidňovat napjatou atmosféru.
Naším cílem je naučit rodiče a pedagogy rozpoznávat široké spektrum dětských schopností – i těch, které nejsou běžně oceňované ve školních lavicích.
Pracujeme s metodikou, která podporuje:
• Sebepoznání dítěte
• Sebevědomé vyjádření silných stránek
• Rozvoj přesahu talentu do různých oblastí života
Například pokud je dítě skvělé rychlé v pohybu, nejde nám jen o to, aby běhalo rychleji. Pomáháme mu pochopit, kde všude je pro něj ta rychlost důležitá, jak moc potřebuje pohyb jako takový nebo jak je napojené na tělo. A ukazujeme mu, kde všude se může tento dar projevit.
Mnohé děti jsou nadané v oblastech, které vyžadují jemné vnímání, trpělivost a klid – a právě tyto talenty bývají často neprávem opomíjeny. V naší škole jim ale věnujeme stejnou pozornost jako matematickým rovnicím nebo sprintu. Učíme děti i rodiče, že pomalost může být darem, pokud je spojena s hlubokým vhledem nebo vnitřní stabilitou.
„Existují povolání, kde rychlý člověk pohoří, ale dítě s darem klidu v nich září.“
— Vendula Pecková
Ať už dítě pomáhá kamarádovi vyřešit konflikt, nebo rozumí emocím zvířat lépe než dospělý, jde o důležité schopnosti, které mohou být základem profesí budoucnosti – terapeutických, pedagogických, komunitních či ekologických.
Když mluvíme s rodiči, často říkáme: „Nehledejte, co má dítě dělat. Hledejte, kdo je.“ Změna přístupu k dětskému talentu přináší úlevu a novou důvěru – jak rodičům, tak samotným dětem. A s tím souvisí i proměna vztahů mezi sourozenci.
Pokud oceníme stejně dítě, které logicky myslí, i dítě, které má cit pro emoce a přírodu, mizí mezi nimi potřeba srovnávání a začíná růst přijetí. A právě v tom je největší síla respektujícího přístupu k dětskému potenciálu.
V klubu Děti budoucnosti a v naší základní škole v Praze aktivně podporujeme rodiče i pedagogy v tom, jak talent u dítěte rozpoznat, pojmenovat a rozvíjet. Vytváříme prostor, kde může každý jedinec zářit svým vlastním způsobem.
Pokud vás to oslovuje, sledujte nás dál a připojte se k našim programům.
Budoucnost tvoříme s dětmi – a začíná to tím, že jim dáme důvěru v jejich jedinečnost.