Právě probíhá předprodej 4. běhu výcviku PROFESIONÁL V ROZVÍJENÍ DĚTSKÉHO POTENCIÁLU >> více info zde
„Možná jste slyšeli nářky starší generací, ať už učitelů nebo prarodičů, kteří říkají: To není možné, ty dnešní děti nejsou schopné udržet si informaci v hlavě,“ uvádí Vendula a poukazuje na to, jak snadno se z těchto tvrzení může vytvořit generalizující a nebezpečný dojem.
Ale je skutečně pravda, že „laťka se snižuje“ a „lidstvo hloupne“?
Poslechněte si audio verzi tady:
Vendula se vrací k historickému vývoji společnosti a zdůrazňuje, že každá generace vyrůstala v jiném informačním prostředí. Naši prarodiče žili v době, kdy „byla jedna státní televize, jedno státní rádio a život byl velmi předvídatelný“. Z takového prostředí si neseme i některé vzorce chování – například strach vyčnívat nebo být příliš vidět.
Generace dnešních rodičů zažila přelomovou dobu 90. let, kdy se začínal prosazovat internet, ale stále byl omezený: „Já si doteď pamatuju ten okamžik, kdy po jedněch Vánocích všichni přinesli mobilní telefony, ale ty taky ještě neměly internet.“
Dnešní děti naproti tomu vyrůstají v prostředí nepřetržitého přívalu informací. „Kamkoliv jdeme, tam na nás řvou reklamy, billboardy… Děti jsou zvyklé, že jakmile položí otázku, mobilní telefon okamžitě nabídne odpověď.“
Zásadní problém tedy neleží v nedostatečné inteligenci dnešních dětí, ale ve změně požadavků, které na ně dnešní doba klade. „Možná ten problém je v tom, že musí se naučit novou dovednost. A to je vyznat se v těch informacích. Zjišťovat, které informace jsou doopravdy relevantní, které jsou pravdivé.“
To, co dříve nebylo potřeba, je dnes klíčovou kompetencí: kritické myšlení, digitální gramotnost, filtrování relevantních dat.
Další velkou změnou je otevřenost k vnitřnímu prožívání. „Dříve to nebylo o tom, že by děti byly více odolné. Jen se o tom nemluvilo.“
Dnes děti častěji sdílí, že se cítí smutně, že něco nezvládají, že je něco trápí – což může u starších generací vyvolat dojem, že „děti nic nevydrží“. Ale podle Venduly je to naopak důkaz pokroku: „Jsem velmi ráda, že se konečně dává prostor i emocím, které jsou v našem životě velmi důležité.“
Vendula se dotýká i otázky nárůstu diagnostikovaných poruch, jako je ADHD či vývojová dysfázie. „Zase můžete mít pocit, že lidstvo hloupne. Ale ta odpověď může být úplně jiná – ty diagnózy byly, akorát nebyly pojmenované.“
Pro mnoho lidí, kteří až v dospělosti dostali svou diagnózu, to znamenalo úlevu. Najednou pochopili, proč byli jiní, proč jim šlo něco pomaleji. A dnešním dětem může správně podaná diagnóza pomoci budovat zdravé sebevědomí: „Diagnóza znamená, že mám něco, co třeba ostatní děti nemají, ale můžu se s tím naučit pracovat.“
Vendula Pecková shrnuje svůj pohled jasně: „Dnešní děti nejsou hloupější, nejsou sněhové vločky, nejsou méně odolné. Jen vyrůstají ve světě, který je velmi rychlý, přeplněný informacemi, nestabilní a nejistý.“
Jako společnost máme možnost reagovat: učit děti pracovat s informacemi, podporovat jejich sebedůvěru, naslouchat jejich emocím a pomoci jim najít jejich vlastní cestu. Právě k tomu slouží i Klub Děti budoucnosti, který Vendula vede. Je to prostor, kde se děti učí věřit si a tvořit si budoucnost v souladu s vlastními schopnostmi a talenty.
A co otázka z názvu článku? Odpověď je jednoduchá – ne, dnešní děti nejsou hloupější. Jen vyrůstají v jiné době. A to je v pořádku.
Chcete vědět o nových dílech podcastu? Přihlaste se do našeho newsletteru a nic vám neunikne.