Právě probíhá předprodej 4. běhu výcviku PROFESIONÁL V ROZVÍJENÍ DĚTSKÉHO POTENCIÁLU >> více info zde
Krásný den všem! Vítám vás u prvního dílu podcastu Děti budoucnosti. Jmenuji se Vendula Pecková a už šest let se zabývám tím, jak pomoct každému dítěti žít život, který ho naplňuje a dává mu smysl.
Poslechněte si audio verzi podcastu tady:
Pracuji s dětmi od 6 do 18 let. Mladším dětem pomáhám uvědomovat si, kdo jsou, jaké mají talenty a jak pracovat se svými emocemi. U těch starších – na druhém stupni a na střední škole – pak hledáme jejich životní poslání. Aby věděly, kam jdou a co ve svém životě chtějí dělat.
Začalo to v korporátu. Poprvé jsem se setkala s pojmem ‚dovednosti pro budoucnost‘, když jsem pracovala v mezinárodní technologické firmě v Madridu. Byla jsem součástí týmu, který zjišťoval, jaké dovednosti budou naši zaměstnanci potřebovat za 20 let.
Jedno z témat, které se hodně řešilo bylo, že potřebujeme lídry. Lidi, kteří mají vizi, dokážou ji komunikovat ostatním a pomůžou firmě projít transformací. Jenže když jsem se podívala na to, že ve škole nás celé ty roky učili hlavně poslouchat a plnit pokyny, tak jsem si uvědomila, že je to v rozporu s tím, jak může člověk ve firmě uspět.
V té době jsem byla čerstvě po vysoké škole. Všude kolem mě se očekávala kreativita, inovace, vlastní nápady. Ale já jsem byla zvyklá na to, že čekám na zadání. Byla jsem vychovaná k tomu, abych poslouchala, ne abych přinášela nové nápady a vedla firmu k novým projektům.
Bylo pro mě těžké vzít iniciativu do vlastních rukou. Pořád jsem si kladla otázky: ‚Můžu tohle udělat? Je to dost dobré? Nepřekračuju tím něčí hranice?‘
Když se mi narodily děti, začala jsem cítit silnou potřebu udělat něco jinak. Nechtěla jsem, aby další generace zažívala stejný zmatek a pochybnosti jako já. A tak se zrodil projekt Děti budoucnosti.
Navíc jsem chtěla jít k jádru toho, proč v práci můžeme zažívat neúspěchy. Protože jsme na špatném místě a nevíme, kde doopravdy leží naše talenty. Chtěla jsem tedy začít už u dětí, aby z nich jednou byli dospělí, kteří ví, kdo jsou.
V korporaci jsme kladli důraz na sebepoznání, tedy znát svoje talenty a limity. Ale pořád to bylo jen v kulisách firmy. Měla jsem pocit, že jsou jsou pro mě jen dvě cesty: buď pracovat v HR nebo ve firemní nadaci. Ani jedna mě nenaplňovala. Víc jsem neviděla, protože jsem byla tak moc zavřená v té korporaci, že jsem zapomněla, že existuje i svět mimo ní.
Až když jsem si připustila, že můžu odejít, otevřely se mi oči. Najednou jsem viděla, že si můžu založit vlastní projekt a dělat to, co mě skutečně naplňuje.
Začala jsem potkávat spoustu lidí kolem třiceti, kteří byli nešťastní. A ti mi říkali: ‚Mě ten život nebaví.‘ A mě se v hlavě pořád motalo: jak je možné, že po všech těch letech školy pořád nevíme, co chceme?
Tak jsem si řekla, že budu pracovat s dětmi už odmala. Aby měly jasno. Aby věděly, co je baví, co jim jde a jak chtějí svůj život vést. Začala jsem to téma do hloubky studovat a získávat první zkušenosti.
Vždy mi šlo o to, aby děti žily život, který je naplňuje. Aby vnímaly samy sebe: co jim dělá radost, k čemu se rády vracejí, v čem se jim daří a kde mají svoje limity.
Aby dokázaly přijmout, že když vstanou levou nohou, tak to neznamená, že jsou k ničemu. Jen prostě vstaly levou nohou.
A když narazí na překážku, není to znamení, že na něco nemají. Znamená to jen, že je potřeba se s tím poprat.
Možná jste slyšeli, že dnešní děti jsou ‚sněhové vločky‘. Že nic nevydrží. Ale nic není černobílé.
Svět, ve kterém rostou, je rychlý, proměnlivý, plný nejistoty a přehlcenosti. Algoritmy sociálních sítí často podporují negativní emoce a děti ztrácejí půdu pod nohama.
Co můžeme udělat my? Pomáhat jim budovat vnitřní stabilitu. Sebejistotu, že i když se venku všechno mění, oni to zvládnou. A právě tohle je pro mě klíčové.
V podcastu Děti budoucnosti budu mluvit o tom, jak děti podpořit na cestě k sobě samým. Jak s nimi pracujeme ve škole, jak je vedeme k hledání poslání, jak rozvíjíme jejich potenciál.
Zaměříme se i na teenagery. Mnoho z nich prochází krizí identity, mají problémy s duševním zdravím, necítí se dobře sami se sebou. A právě na to reagujeme.
Tohle všechno se dá podchytit už v mladším školním věku. Když začneme včas, mají větší šanci dospívat v klidu a větší rovnováze.
Jestli máte stejnou vizi jako já, zvu vás na prohlídku webu. Najdete tady kurz Najděte s teenagerem jeho poslání, ale i náš klub, komunitu a seberozvojové hry pro děti.
Pokud chcete vědět, co se v našem projektu děje nového, přihlaste se do našeho newsletteru.