Právě probíhá předprodej 4. běhu výcviku PROFESIONÁL V ROZVÍJENÍ DĚTSKÉHO POTENCIÁLU >> více info zde
Umělá inteligence (AI) už dávno není jen sci-fi pojem. Proměňuje každodenní realitu a s ní i pracovní trh. Zatímco některé profese pomalu mizí, jiné teprve vznikají. V tomto světě nejistoty se rodiče ptají: Jak má moje dítě vědět, co chce dělat, když ještě ani nevíme, jaký svět tu za deset let bude?
Poslechněte si audio verzi tady:
Mnozí rodiče stále přistupují k volbě povolání klasicky: dítě si vybere profesi, zjistíme, jestli má budoucnost, a podle toho se nastaví další kroky. Jenže tato rovnice v dnešním světě přestává fungovat. Pokud se náš svět opravdu mění tak zásadně, jak naznačují některé teorie – třeba že AI bude revolucí srovnatelnou s tou průmyslovou – pak potřebujeme přemýšlet jinak.
Když dítě rádo kreslí, máme tendenci uvažovat o tom, jestli by mohlo být ilustrátorem. Když miluje příběhy, napadne nás spisovatel. Ale co když právě tato profese v budoucnu zanikne? Co když většinu textů bude generovat umělá inteligence?
To, co dítě potřebuje, není identifikovat se s konkrétní aktivitou nebo pracovní pozicí, ale poznat sebe samo – své silné stránky, přirozené talenty, způsob, jakým chce žít, s kým a v jakém prostředí mu bude dobře.
Naši teenageři dnes stojí na prahu první kariérní volby, ale jejich životní dráha bude trvat dalších 50 let. A během těch padesáti let se svět práce pravděpodobně promění několikrát. Proto se v kurzech a konzultacích v rámci projektu Děti budoucnosti zaměřujeme na to, co v dětech zůstává stabilní – jejich hodnoty, způsob uvažování, přirozené nadání.
Když dítě miluje jazyk, příběhy a vyjadřování emocí – neznamená to, že nutně musí být redaktorem. Znamená to, že bude pravděpodobně hledat způsob, jak těmito schopnostmi ovlivňovat svět, bez ohledu na to, zda bude psát knihy, vytvářet scénáře pro hry nebo vést diskuse na platformách, které dnes ještě neexistují.
Každé dítě má svůj jedinečný mix – soubor hodnot, talentů a vnitřních motivací, které mu pomáhají vnímat, co mu dává smysl. Pokud se naučíme s tímto mixem pracovat, může se dítě cítit jisté i ve světě, který se bude dál měnit.
Přijde-li nová profese, která kombinuje jeho zájem o lidi, potřebu svobody a kreativitu, samo pozná: „Tohle je přesně ono.“ A to i přesto, že dnes ještě takové povolání neexistuje.
Základní rada zní: nepřeskakujte krok sebepoznání. Místo „čím chceš být?“ se ptejme „co ti dává smysl?“, „v jakém prostředí se cítíš dobře?“, „co tě nabíjí?“ a „co ti jde přirozeně?“
Díky tomu si dítě buduje vnitřní kompas. Nejen pro první kariérní volbu, ale pro celý život. Kompas, který mu umožní adaptovat se na nové podmínky, neztratit sám sebe a najít smysl i tam, kde ho ostatní možná nevidí.
Umělá inteligence může být pro některé děti hrozbou – pokud ji chápeme jako konkurenci. Ale může být také pomocníkem – nástrojem, který jim dá prostor být ještě víc tím, kým skutečně jsou. Dítě, které miluje slova, může díky AI věnovat méně času technickému psaní a více prostoru hlubokému přemýšlení, tvorbě obsahu nebo emocím. Budoucnost není o boji s technologiemi, ale o jejich smysluplném zapojení do našeho jedinečného příběhu.
Pokud chcete, aby vaše dítě znalo samo sebe a mohlo si pak volbu povolání flexibilně upravovat podle toho, jak bude společnost vypadat, přijďte s ním na náš kurz Najděte s teenagerem jeho poslání. Detaily kurzu najdete tady >>>
A jestli chcete dávat vědět o nových dílech našeho podcastu, přihlaste se do našeho newsletteru.